Hoe lees je een hardkaft boek zonder vouwen in de kaft te krijgen?

Heb een flink boek te leen gekregen maar het is een hardkaft en ik kan de eerste bladzijde niet eens omvouwen zonder een lelijke vouw in de kaft te krijgen, kan je zoiets voorkomen?
Want ik vind het niet echt netjes om zo'n boek vol vouwen in de kaft terug te geven..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bedoelt denk ik een paperback? die hebben vaak een dunne kaft. Hardcover (of te wel harde kaft boeken) hebben een dikke kaft, die je gemakkelijk open kan doen (daarom heet het ook hardcover)
Amadea
12 jaar geleden
Je moet het in elk geval niet opengeklapt op tafel leggen, maar altijd dichtdoen met een boekenlegger of papiertje ertussen waar je gebleven bent als je het boek weglegt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja idd denk dat ik een paperback bedoel

Het beste antwoord

Bijna niet

Het lukt alleen als je het HEEL krampachtig maar een heel klein beetje openvouwt en dan bij een hele sterke lamp gaan zitten.

Ben je dan halverwege kun je hem trouwens iets verder opendoen zonder dat het mis gaat.

Lekker lezen is anders

En VER houden van huisgenoten die zeggen: o ben je al hier en dan met een klap je boek opendoen voor je

Toegevoegd na 4 minuten:
PS ik ben zelf ook wel heel zuinig op boeken maar vouwen door opendoen om te lezen horen er toch wel bij. Zolang je hem niet op tafel legt en met geweld platduwt valt het echt wel mee trouwens, dan komen er meestal geen hele scherpe vouwen in.

En zeg het anders even tegen degene van wie je hem leent, dat je heel voorzichtig bent maar dat er mogelijk een vouw in de rug komt. Tien tegen één dat die persoon zegt: o dat maakt niet uit. Dan is gewoon voorzichtig zijn goed genoeg.

Zegt die persoon, oh maar dat wil ik niet zou ik het boek ongelezen terug geven en zeggen dat ze het dan aub eerst zelf moeten lezen (of het bijv uit de bieb lenen)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt het is niet fijn, maar je kan het alleen als je de kaft niet te ver opendoet.
amigo
12 jaar geleden
en ik ben het met mefloortje eens, echte hardcovers krijgen vrijwel nooit vouwen midden in de kaft, maar wel in die randen, waar de rug aan de boven en onderkant vastzit. dat is ook de bedoeling maar die lopen niet altijd netjes recht vandaar waarschijnlijk ook de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik vind dat een boek er best als gelezen mag uitzien, maar met een geleend boek kun je niet voorzichtig genoeg zijn.
Goed advies dus, de laatste alinea: +

Andere antwoorden (1)

Dat kun je niet voorkomen. Helaas.
Hoewel het van jou een heel nobel streven is, vind ik het een heel vervelend beeld dat iemand krampachtig een boek probeert te lezen om 'm netjes te houden.
Ik zou het je willen afraden en het boek lenen bij de bieb of,... op marktplaats een eigen exemplaar scoren.

Waarschijnlijk is een e-book niet een optie op dit moment, maar daarmee voorkom je lelijke vouwen en ezelsoren :-)